emandersson

Jobbet man aldrig är ledig från

Publicerad 2010-12-10 19:17:50 i Texter

Ja, som ni ser på min rubrik har jag ett jobb som man aldrig är ledig från.
Och nej, jag menar inte skolan.
Jobbet som jag pratar om är jobbet jag har med mig själv.
Och jag tror äntligen jag kan börja ta lite ledigt nu.

Jag har länge haft en väldigt dålig självkänsla och ett riktigt dåligt självförtroende. Jag har mått riktigt kasst, jag har sökt hjälp på olika sätt. Och äntligen har det nog börjat bli bättre. Jag har fortfarande problem med självkänslan och med självförtroendet, men jag kämpar på så att det ska bli ännu bättre!

Alla har vi våra dåliga dagar, det nekar jag inte, men jag har haft så fruktansvärt många dåliga dagar dom senaste åren. Jag har haft tankar som "Vad gör jag här?" "Duger jag?" "Tycker folk om mig för den jag är?" "Måste jag ändra på mig?" Och en massa fler frågor som cirkulerat i mitt huvud. Jag har frågorna kvar, men dom ligger långt bak.

Det är ett ständigt jobb och det är jätte jobbigt att jobba med sig själv. Men man förtjänar att må bra, eller hur? Så en dag tänkte jag "Varför ska jag må såhär när den personen är glad och skrattar?" Då kände jag att jag var tvungen att försöka få hjälp.
Jag hade mailkontakt med en gamal lärare till mig, hon hjälpte mig jätte mycket. Bland annat att söka hjälp hos kuratorn. Jag sökte då hjälp hos kuratorn i skolan, och gick där några gånger. Gjorde då ett depressionstest, det visade att jag hade en lätt depression. Jag tyckte inte om att gå till kuratorn så jag slutade att gå dit. Jag fick då kontakt med min handledare från min praktik i tvåan (förra året), hon hjälper mig mycket. Stöttar mig och bara finns där när jag vill skriva av mig (vi har mailkontakt).
Jag har även träffat henne någon gång och bara pratat, skönt att prata med någon man känner lite halvt, men endå inte känner hur bra som helst.
Hon fick mig att berätta för mina föräldrar, och det är en sak jag ibland ångrar, men det är också en sak som jag är stolt över att jag gjort, det är också skönt att dom vet hur jag mår.
Jag går nu hos en homoepat och pratar. Går även hos en coach och får hjälp.

Allt detta för att jag ska må bra.
Jag tycker det är jätte jobbigt att prata om detta som jag precis skrivit.
Det är lättare att skriva, och jag har lättare att få fram det jag vill få sagt genom att skriva.

För tillfället mår jag bra
. Men så fort det blir det minsta lilla jobbigt någonstans så blir allt nattsvart och jag fastnar där.

Jag har nog inte riktigt förstått hur länge jag mått dåligt förrens nu. Jag har alltid haft det jobbigt i skolan med koncentrationen, med att läsa, med stavningen och särskilt med matten och engelskan.
Det gjorde att jag inte orkade lägga ner tid på skolarbete i grundskolan. Jag gav upp hoppet.

Jag har haft det svårt med den sociala biten i grundskolan, i låg- och mellanstadiet var jag så stökig och var med i alla bråk. I högstadiet var jag den tysta tjejen som höll allt inom sig. Jag visste ingenting då. Jag visste inte vad som var bra med mig, jag visste knappt vem jag själv var.
När jag kom upp till gymnasiet hade jag bestämmt mig för att börja om, helt från början. Starta ett nytt kapitel i mitt liv, det bästa kapitlet.
Och det är ju det bästa kapitlet.
Jag vågade söka hjälp på olika sätt , jag vågade berätta för min familj och släkt.
Under detta kapitlet träffade jag också underbara, underbara vänner!! Mina älskade vänner som jag älskar så mycket.


Nu har ni fått höra om mitt liv och om mitt ständiga arbete med mig sjäv.

Var inte rädd för att söka hjälp och våga öppna dig.
Det är det bästa jag gjort.

Förlora aldrig hoppet.

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2010-12-10 19:24:55

En sån som du Emma förtjänar inte den "äran" att gå runt och tänka om du duger eller om du är värd att leva. En sån som du, en tjej som är otrolig mjuk, omtänksam och dessutom väldigt vacker måste ta hand om sig själv så du kan behålla det som beskriver dig, som den personen du är. Det är viktigt att hålla i det man har och i den man är då morgondagen är oviss. Imorgon finns aldrig förräns du vaknat upp och insett att jag ska göra varje dag som om den vorde den sista. Så ryck på axlarna åt det negativa och njut av det positiva och tillåt dig att leva, tillåt dig livet, för nästa liv är du kanske inte Emma!

Postat av: Sofie

Publicerad 2010-12-10 23:11:38

Förändra aldrig dig själv emma! Du duger som du är, du är bäst så! Love you<3

Postat av: hänsy

Publicerad 2010-12-15 19:07:08

bra emma, fan vad duktigt av dig!

jag ska börja gå och få "terapi" nu också, vet inte hur det kommer gå, men det är värt ett försök!

hugs =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Andersson

Jag är en tjej på 20 år och har mitt egna företag, Leendets Stjärna, där jag har massage, föreläsningar samt produktförsäljning. När jag inte har kunder eller uppdrag i mitt företag jobbar jag nere i en järnaffär där jag jobbar i cirka 6 år nu. Och jag trivs bättre för varje gång. I grund och botten är jag barnskötare men i februari 2012 läste jag till Diplomerad Massör och i augusti 2012 påbörjade jag min nästa utbildning till Diplomerad Medicinsk Massageterapeut som jag är klar med i januari 2013. Jag brinner för mitt företag och det går före mitt vanliga liv. Jag har hittat det rätta för mig och jag tycker om att kunna hjälpa människor. Har du frågor ang. mitt företag är du välkommen att maila: [email protected] Har du frågor ang. annat gäller denna: [email protected] Ta hand om dig och du duger precis så som du är. Glöm aldrig det. Puss & Kram /Emma

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela