emandersson

Maten

Publicerad 2012-01-31 14:25:02 i Träning och hälsa

Jag har ju gått på kostrådgivning tre gånger och jag är glad att jag gjorde det! Jag lärde mig mycket och det fick mig att tänka till.

Det finns ju som alla vet tre viktiga mål om dagen och sen bör man ju ha två mellanmål. Så fem mål om dagen!

Frukosten är ju det allra viktigaste målet. Det kan bestå av allt från mackor med pålägg och mjölk till en hel frukostbuffe.
Man ska hels skippa det vita brödet då det ger en snabb energi och inte långvarig energi. Så fullkornsbröd eller mörkare bröd är alltid bättre. Man ska helst ha något pålägg då det också ger en bra energi.

Har man svårt för att äta frukost, som jag hade innan, kan man göra en smoothie med frukter. Eller så tar man en tallrik med fil eller yoghurt. Den ska helst vara naturell då det är den bästa. Ha i lite solrosfrön eller banan.
Så länge man får i sig något är det alltid bra!

Sen kommer det svåra, att ha ett litet mellanmål innan lunchen. Det räcker med en frukt!

Lunchen kan se olika ut. Det kan vara rester från middagen dagen innan, det kan vara sallad eller så kan det vara något lättillagat.
Lunchen är även den viktig så att inte energin faller!

Efter ett tag är det dags för det andra mellanmålet. Det kan också bestå av en frukt och ett glas juice eller liknande.

Sen är det middagen/kvällsmaten. Där blir det ju oftast rejält med mat. Husmanskost osv.
Bor man själv kan det ju lätt bli att man köper mat, så i nästa inlägg ska jag försöka lägga upp något lätt och snabbt recept.

Det som också är jätte viktigt är att man försöker att äta var 3dje timme. Så äter jag frukost 8 ska jag äta ngt mellanmål vid 11 och sen lunch vid 14 osv..
Äter man var tredje timme så håller energin sig på en jämn nivå och det gör att vi inte för det där berömda sötsuget som många av oss får.

Ju mer färg grönsakerna eller frukterna ha, desto nyttigare är dem!!

Det med sötsuget fungerar! Jag försöker verkligen äta var tredje timme och sötsuget försvinner.

Vi tjejer/kvinnor får äta allt skit en vecka i månaden, den månaden då humöret och allt bara känns skit. Så ja, jag fick äta toblerone igår för jag har den jobbiga veckan nu! Haha.

Hoppas ni lärt er lite iaf :)
Puss sålänge!!






Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2012-01-31 14:47:58

Tack så mycket!! Ska försöka hålla mig till det hädanefter :D <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Andersson

Jag är en tjej på 20 år och har mitt egna företag, Leendets Stjärna, där jag har massage, föreläsningar samt produktförsäljning. När jag inte har kunder eller uppdrag i mitt företag jobbar jag nere i en järnaffär där jag jobbar i cirka 6 år nu. Och jag trivs bättre för varje gång. I grund och botten är jag barnskötare men i februari 2012 läste jag till Diplomerad Massör och i augusti 2012 påbörjade jag min nästa utbildning till Diplomerad Medicinsk Massageterapeut som jag är klar med i januari 2013. Jag brinner för mitt företag och det går före mitt vanliga liv. Jag har hittat det rätta för mig och jag tycker om att kunna hjälpa människor. Har du frågor ang. mitt företag är du välkommen att maila: [email protected] Har du frågor ang. annat gäller denna: [email protected] Ta hand om dig och du duger precis så som du är. Glöm aldrig det. Puss & Kram /Emma

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela