emandersson

Badminton

Publicerad 2011-01-29 20:25:49 i My life

Ullrika ville veta lite mer om badminton, om dom olika salgen osv. Här kommer det! :D

I badminton finns det många olika slag, jag kan såklart inte alla, men jag skriver om dom vanligaste och dom som jag kan!

Planen
:


Forehand:
Forehand är ett grepp man har. Det är det greppet man har som utgångsgrepp, när man slår har man handflatan framåt. Svårt att förklara.

Clear:
Clear är det slaget som man alltid värmer upp med, man tar bollen högt över huvudet med rak arm. Bollen går från baslinje till baslinje, alltså dom bakersta linjerna på planen. Man kan cleara rakt och diagonalt.

Drop:
Drop är när du tar bollen högt över huvudet med rak arm. Bollen ska ju då inte ända bak till baslinjen, utan den ska bara precis över nätet. Man kan droppa rakt och diagonalt.

Smash:
Alla känner till smash, haha :) Man tar bollen högt över huvudet med rak arm och trycker till bollen i en riktning neråt. Smashen kommer oftast runt i mitten av banan, antingen i höger eller vänster ruta. Man kan smasha rakt och diagonalt.

Hoppsmash:
Hoppsmash är precis som en vanlig smash, men man hoppar när man slår till bollen! Jag kan själv inte hoppsmash inu, övar på det ;)

Sticksmash:
Sticksmash använder man sig av då man är pressad bakåt i planen och är stressad. Den är svår.. tycker jag!

Stop:
Stop är när man bara stoppar bollen framme vid nät, bollen kommer bara precis över nätet. Man stoppar antingen rakt eller diagoalt.

Lyft:
Lyft är ungefär som clear, man lyfter när man får en drop, stop eller smash. Man lyfter då antingen på forehand eller backhand, bollen ska ända bak till baslinjen.

Backhand:
Backhand är ett annat grepp. Man tar backhand då man inte kan ta bollen med forehandgreppet. Man slår då med andra sidan handen framåt.

Backhandslag

Det var dom slagen jag tänkte berätta om.
Men det är ju inte bara att slå! ;)

Först måste du ju få igång bollen.
Då servar du.

Singelserve:
Du servar ALLTID diagonalt, alltså från höger ruta till vänster ruta eller tvärtom. Kommer serven i fel ruta är den ute och motståndranen får poängen. Bollen måste ju då också komma över nätet :D
Man kan serva på hur många olika sätt som helst, men jag berättar hur jag servar.
Tänk dig att du står i höger ruta, du ställer dig med vänster ben fram och höger ben bak (om du är högerhänt, som jag), du har bollen i vänster hand, och högerarmen med racket är rakt bakåt, du har tyngden på högerbenet och sen följer du med med hela kroppen och lägger tyngden på vänsterbenet när du slår till bollen.


Singelserve!

Dubbelserve:
Även här servar du ALLTID diagonalt. I dubbelserven kan man också serva på hur många olika sätt som helst, men så här servar jag.
Jag står i ena rutan och slår en kort backhandserve, man kan också slå långa, kommer den längre än den inersta bakersta linjen är den ute. ( Ni ser det på bilden på planen ).
Jag står bredbent och jämnfota, racket måste vara under ditt understa revben och sen följer jag rörelsen framåt.


Dubbelserve!

 

I badminton kan man spela singel, dubbel och mixed.

Singel är man en mot en.

Dubbel är man två mot två.

Mixed är man också två mot två, men en tjej och en kille. Tjejen är framme vid nät hela tiden, utom när man själv lyfter, och killen är där bak hela tiden.

 

Man utgår alltid från ungefär mitten på planen. När man slagit en boll rör man sig in i mitten på planen igen, det gör man för att man då snabbast kan röra sig över hela planen! :)

 

När man tränar badminton så tränar man:

  • Rumpa
  • Lår
  • Vader
  • Axlar
  • Armar
  • Rygg
  • Kondition
  • Koordinatin


Detta var vad jag hade att bjuda på om badminton!

Hoppas ni tyckte det var intressant och att ni kanske testar på det någon gång! :)

Och för alla som säger detta:

"Badminton är ingen riktigt sport"

Jag säger bara.. Påstår ni att badminton inte är en riktigt sport,

då har ni absolut inte spelat riktig badminton!

Spela så som vi som tränar badminton så ska ni få se ;)

Jag och min kusin på seriespel i Malmö :)

Badminton i mitt

hjärta för alltid ♥


Kommentarer

Postat av: Natta

Publicerad 2011-01-29 23:17:09

wow vad duktig du är på att skriva :D faktiskt ett väldigt intressant inlägg även om jag själv kan detta :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Andersson

Jag är en tjej på 20 år och har mitt egna företag, Leendets Stjärna, där jag har massage, föreläsningar samt produktförsäljning. När jag inte har kunder eller uppdrag i mitt företag jobbar jag nere i en järnaffär där jag jobbar i cirka 6 år nu. Och jag trivs bättre för varje gång. I grund och botten är jag barnskötare men i februari 2012 läste jag till Diplomerad Massör och i augusti 2012 påbörjade jag min nästa utbildning till Diplomerad Medicinsk Massageterapeut som jag är klar med i januari 2013. Jag brinner för mitt företag och det går före mitt vanliga liv. Jag har hittat det rätta för mig och jag tycker om att kunna hjälpa människor. Har du frågor ang. mitt företag är du välkommen att maila: [email protected] Har du frågor ang. annat gäller denna: [email protected] Ta hand om dig och du duger precis så som du är. Glöm aldrig det. Puss & Kram /Emma

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela