emandersson

Powerwalk!

Publicerad 2011-08-29 20:29:48 i Träning och hälsa

Ger inte promenaderna det resultat du vill ha? Eller klarar du inte av att jogga eller springa?

Då bör du testa powerwalk! Powerwalk är samma som en promenad fast istället för att gå lite snabbt så går du så fort du kan utan att jogga. Detta gör så att du förbränner fett, förbättrar konditionen och du minskar risken för belastningsskador!

Vid powerwalk belastar du inte knä och fötter lika mycket som vid löpning. Så om man har problem med knäna så rekomenderas inte löpning, då är det mycket bättre med powerwalk, så att man slipper värken i knäna.

Hur ska man då utföra powerwalken rätt?
Man ska ha armarna i en 90 gradig vinkel och armbågen ska vara låst, man jobbar mycket med armarna under powerwalt. Man börjar gå i snabb gångtakt och man jobbar aktivt med armarna, sedan tar man längre steg när man blivit uppvärmd, och man får då upp farten ännu mer. Vill man få upp pulsen riktigt och få riktigt med konditionsträning ska man öka steglängden och farten i uppförsbackar och jobba aktivt med armarna!!

En powerwalk kan vara olika långa, det beror på hur bra kondition man har. Men det är ett bra mål att satsa på att gå 30-60 minuter/pass. Man kan också försöka satsa på att gå 7-8 km på en timme.
Efter poweralken är det viktigt att strecha, lårens baksida, vaderna och höftböjarmusklerna belastas mycket! Efter dem första gångerna kan man få rejält med träningsvärk i ryggslut och rumpa, även om du strechar ordentligt. Det beror på att du kanske inte belastat dessa muskler så mycket innan vid träning.

Utrustning?
Nej, det behövs ingen utrustning vid powerwalk. Men det är bra fall man har ett par skor med stötdämpning, men ett par joggingskor går också utmärkt. Man ska ha kläder som andas lite fall man vill det. Vill man att träningen ger mer effekt kan man ha vikter då man går, men man ska inte ha mer än 1-1.5 kg då man kan belasta rygg, nacke och armar för mycket så att man istället får belastningsskador.


Så det är bara ut och börja!
Själv börjar jag med det på onsdag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Andersson

Jag är en tjej på 20 år och har mitt egna företag, Leendets Stjärna, där jag har massage, föreläsningar samt produktförsäljning. När jag inte har kunder eller uppdrag i mitt företag jobbar jag nere i en järnaffär där jag jobbar i cirka 6 år nu. Och jag trivs bättre för varje gång. I grund och botten är jag barnskötare men i februari 2012 läste jag till Diplomerad Massör och i augusti 2012 påbörjade jag min nästa utbildning till Diplomerad Medicinsk Massageterapeut som jag är klar med i januari 2013. Jag brinner för mitt företag och det går före mitt vanliga liv. Jag har hittat det rätta för mig och jag tycker om att kunna hjälpa människor. Har du frågor ang. mitt företag är du välkommen att maila: [email protected] Har du frågor ang. annat gäller denna: [email protected] Ta hand om dig och du duger precis så som du är. Glöm aldrig det. Puss & Kram /Emma

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela